Intervju med Andrea

Hils på Andrea - vår markedsanalytiker

Andrea har utdanning innenfor markedsføring og merkevareledelse med fordypning i digital markedsføring. Hos oss jobber Andrea som markedsanalytiker og sørger for å omsette dataen fra undersøkelsene våre til verdifull innsikt for kundene.

Kan du forklare hva du jobber med i Advicia?

«Jeg jobber som sagt som markedsanalytiker, så min jobb går hovedsakelig ut på å analysere og tolke dataen vi samler inn gjennom undersøkelser og fremstiller dette i en rapport til kunden.»

Hvordan type kunder og undersøkelser er det du jobber med?

«Hvordan type kunde og undersøkelse varierer. Men, jeg jobber med flere forskjellige områder som blant annet merkevare- og omdømmemåling, driverundersøkelser og markedsundersøkelser. I tillegg så gjennomfører jeg dybdeintervjuer i enkelte perioder.

Jeg jobber med veldig forskjellige kunder. Alt fra prosjektutviklere, elektrikere, IT-selskaper, forhandlere av elektronikk osv.»

Hvilke typer problemer er det kundene står ovenfor som du hjelper de med å løse?

«I bunn og grunn så handler det om manglende forståelse og innsikt om for eksempel kundebase eller det markedet som kunden opererer i. Ofte har de et behov for å skaffe seg dypere innsikt og forståelse for f.eks. hvilke holdninger deres kunder og markedet har til deres tjenester eller produkter.»

Du jobber jo mye med innsikt, hvordan skaper denne innsikten verdi for kundene?

«Først og fremst, så er jeg opptatt av at rapporten skal fremstilles på en visuell og appellerende måte. Jeg mener dette er viktig for å gjøre resultatene tydelig og forståelig for kunden. Dette viser og at vi bruker mye tid på å lage en gjennomført rapport som inneholder bilder, illustrasjoner osv. fremfor å kun ha graf etter graf etter graf.

Jeg opplever at mange ikke helt forstår viktigheten og verdien av dataen vi samler inn og blir overrasket av å få den type innsikt når vi presenterer rapporten med resultatene. Ved å legge frem resultater som er tallfestet, så gjør det det enkelt for kunden å vite hva de skal gjøre videre. Resultatene våre gir helt konkrete svar som i bunn og grunn forteller kunden hva de skal gjøre. Dette kan f.eks være hva årsaken er til at de har meldt seg ut av kundeklubben deres.»

Hva er din drømmekunde?

«Jeg er godt over gjennomsnittet interessert i alt som har med kosmetikk å gjøre, så det hadde vært utrolig gøy å få jobbet med selskaper som for eksempel L’Oréal eller Makeup Mekka.»

Siste spørsmål, har du en funfact om deg selv?

«Jeg elsker musikk fra 60, 70 og 80-tallet. Det er nesten det eneste jeg hører på. Er faktisk så glad i Queen at jeg har tatovert Freddie Mercury på armen.»