Hils på Andrea - vår markedsanalytiker
Andrea har utdanning innenfor markedsføring og merkevareledelse med fordypning i digital markedsføring. Hos oss jobber Andrea som markedsanalytiker og sørger for å omsette dataen fra undersøkelsene våre til verdifull innsikt for kundene.
Kan du forklare hva du jobber med i Advicia?
«Jeg jobber som sagt som markedsanalytiker, så min jobb går hovedsakelig ut på å analysere og tolke dataen vi samler inn gjennom undersøkelser og fremstiller dette i en rapport til kunden.»
Hvordan type kunder og undersøkelser er det du jobber med?
«Hvordan type kunde og undersøkelse varierer. Men, jeg jobber med flere forskjellige områder som blant annet merkevare- og omdømmemåling, driverundersøkelser og markedsundersøkelser. I tillegg så gjennomfører jeg dybdeintervjuer i enkelte perioder.
Jeg jobber med veldig forskjellige kunder. Alt fra prosjektutviklere, elektrikere, IT-selskaper, forhandlere av elektronikk osv.»
Hvilke typer problemer er det kundene står ovenfor som du hjelper de med å løse?
«I bunn og grunn så handler det om manglende forståelse og innsikt om for eksempel kundebase eller det markedet som kunden opererer i. Ofte har de et behov for å skaffe seg dypere innsikt og forståelse for f.eks. hvilke holdninger deres kunder og markedet har til deres tjenester eller produkter.»
Du jobber jo mye med innsikt, hvordan skaper denne innsikten verdi for kundene?
«Først og fremst, så er jeg opptatt av at rapporten skal fremstilles på en visuell og appellerende måte. Jeg mener dette er viktig for å gjøre resultatene tydelig og forståelig for kunden. Dette viser og at vi bruker mye tid på å lage en gjennomført rapport som inneholder bilder, illustrasjoner osv. fremfor å kun ha graf etter graf etter graf.
Jeg opplever at mange ikke helt forstår viktigheten og verdien av dataen vi samler inn og blir overrasket av å få den type innsikt når vi presenterer rapporten med resultatene. Ved å legge frem resultater som er tallfestet, så gjør det det enkelt for kunden å vite hva de skal gjøre videre. Resultatene våre gir helt konkrete svar som i bunn og grunn forteller kunden hva de skal gjøre. Dette kan f.eks være hva årsaken er til at de har meldt seg ut av kundeklubben deres.»
Hva er din drømmekunde?
«Jeg er godt over gjennomsnittet interessert i alt som har med kosmetikk å gjøre, så det hadde vært utrolig gøy å få jobbet med selskaper som for eksempel L’Oréal eller Makeup Mekka.»
Siste spørsmål, har du en funfact om deg selv?
«Jeg elsker musikk fra 60, 70 og 80-tallet. Det er nesten det eneste jeg hører på. Er faktisk så glad i Queen at jeg har tatovert Freddie Mercury på armen.»
Lyst til å ta en prat med Andrea og høre hva hun kan hjelpe deg og din bedrift med?
meld deg på vårt nyhetsbrev
AKTUELT
Tips og triks for å lykkes med undersøkelser
Tips og triks for å lykkes med undersøkelser Det er ikke like enkelt å vite hvordan man kan lykkes med dine undersøkelser. Men, med mange
Nyhetsbrev
Nyhetsbrev Endelig er dagen her, årets handledag, Black Friday. Mange forbrukere velger denne dagen å holde seg unna kaotiske butikker med kunder som hamstrer inn
Driverundersøkelse
Hvorfor skal man gjennomføre en driverundersøkelse? Er det lenge siden dere sjekket hva som er viktig for kundene deres? Kanskje dere skal lansere et nytt
Jobbengasjement
Hva påvirker jobbengasjement? Gjør du alt du kan for å sørge for at dine ansatte er engasjerte og får utnyttet sitt potensiale fult ut? Engasjerte
Intervju med Andrea
Hils på Andrea – vår markedsanalytiker Andrea har utdanning innenfor markedsføring og merkevareledelse med fordypning i digital markedsføring. Hos oss jobber Andrea som markedsanalytiker og sørger
Employer branding
Hvorfor er employer branding så viktig? Rekruttering av nye ansatte er en kostbar prosess, det samme er det å miste ansatte. Hva kan arbeidsgiver gjøre