Trender innenfor lojalitet i 2023 forutsett av AI

Trender innenfor lojalitet i 2023 forutsett av AI

2023 ligger an til å bli et stort år for lojalitetsprogrammer og kunde rewards. Med fremveksten av digital teknologi og økende kundeforventninger, blir lojalitetsprogrammer redesignet for å levere en forbedret opplevelse og et større verdiforslag for kundene.

Dette er hva ChatGPT har å si om lojalitet i 2023. Dette er en chat som er basert på kunstig intelligens. Den fikk og spørsmålet om hvilke trender vi kan forvente oss å se i 2023 og hvilke lojalitetsprogrammer som er eksempel på dette.

Personalisering

Lojalitetsprogrammer tilbyr i økende grad personlige belønninger og opplevelser basert på kundepreferanser og tidligere atferd. Et eksempel på dette er Starbucks som tilbyr personaliserte belønninger basert for sine medlemmer. F.eks. eksklusive rabatter, spesialtilbud og skreddersydde anbefalinger

Sømløs interaksjon

Lojalitetsprogrammer blir integrert i apper og andre digitale plattformer, som tillater kundene å enkelt spore sine belønninger og løse dem inn i fysisk butikk eller på nett. Walmarts digitale lojalitetsprogram, Walmart+ lar kundene få tilgang til rabatter, belønninger og spesialtilbud gjennom en dedikert app.

Gamification

Lojalitetsprogrammer inneholder spillelementer for å engasjere kunder og oppmuntre til lojalitet. Amazon Prime tilbyr en rekke nivåer og belønninger som kundene kan låse opp når de går gjennom programmet.

Integrering av sosiale medier

Lojalitetsprogrammer integrerer sosiale medier for å nå et større publikum. Sephora´s Beauty Insider utnytter Instagram og Twitter for å belønne kunder og tilby eksklusive rabatter.

Eksperimentelle belønninger

Programmer tilbyr oppleveler som belønning, som tilgang til eksklusive eventer eller opplevelser. Marriott´s Bonvoy program tilbyr medlemmer tilgang til eksklusive eventer som konserter og kulinariske opplevelser

Samarbeid på tvers av bransjer

Lojalitetsprogrammer samarbeider i økende grad med andre virksomheter for å tilby et bredere spekter av belønninger. For eksempel samarbeiderChases Ultimate Rewards-program med en rekke forhandlere og flyselskaper for å tilby kundene flere valg og verdi

Datadrevet innsikt

Lojalitetsprogrammer utnytter kundedata for å gi mer personlige belønninger og tilbud. Walmarts lojalitetsprogram bruker sin kundedata for å generere innsikt og tilby skreddersydde belønninger basert på kundeadferd

Omnichannel-opplevelser

Lojalitetsprogrammer blir mer og mer integrert på tvers av forskjellige kanaler, slik at kundene får tilgang til belønninger og tilbud på hvilken som helst enhet. Target sitt lojalitetsprogram, REDcard, lar kundene få tilgang til belønninger og rabatter på mobilen, på nettet og i butikken.

Automatisering

Lojalitetsprogrammer benytter automatisering for å forenkle kundeopplevelsen og redusere den manuelle prosessen. Amazon Prime-program bruker automatisering for å levere personaliserte belønninger og rabatter til medlemmene.

Automatiserte belønninger

Lojalitetsprogrammer utnytter kunstig intelligens for å automatisere leveringen av belønninger. Costco´s lojalitetsprogram bruker AI for å automatisk levere belønninger og rabatter basert på kundeatferd