Ta tempen på kundebasen din

4 av 10 av din kunder lider i stillhet

Stadig flere bedrifter har kundedatabaser knyttet til sin virksomhet. Mange har også etablert kundeprogrammer og har rutiner rundt målgruppeinndeling og kommunikasjon til. Men det er også mange som ikke har kommet i gang med å kartlegge og prioritere kundene sine. Fra forskningen vet vi at ofte står omtrent 20% av kundene i databasen for 80% av omsetningen. Men de fleste misfornøyde kunder sier ikke opp, de lider i stillhet. Etter hvert så slutter de bare å handle hos deg.

 

Vi har laget en oppskrift på hva som kan gjøres med dette:

 

Start med å segmentere kundene dine

Dette handler om å kartlegge, prioritere og få innsikt om hvilke kunder som er viktige og hvilke som har potensiale. Men hvordan vet vi hvem disse er når vi kun har kjøpshistorikk på dem? Vi samarbeider med InsightOne som har rettighetene til Mosaic i Norden. Et av verdens mest brukte dataverktøy for segmentering av forbrukere. Dersom du ikke har foretatt en segmentering av din kundedatabase tidligere, vil Mosaic finne de viktigste kundene og dele de inn i definerte grupper. Mosaic ser på ting som alder, bosted, hva de liker å kjøpe, interesser og mye mer. Mosaic er kompatibelt med GDPR.

 

Få innsikt om hva kundene dine vil ha

Når dere vet hvilke kunder som er viktige og som har potensiale, er neste skritt å få innsikt om hva de trenger og liker. En effektiv måte å gjøre dette på er å gjennomføre en undersøkelse blant kundene der vi kartlegger hva de trenger og drivere for å fortsatt være kunde. Innsikten kobles til de aktuelle målgruppene og hjelper dere å skreddersy markedsføringen mot disse kundene.

 

Vi håndterer hele prosessen for dere og vil i løpet av bare noen uker kunne gi dere tydelige svar på de viktigste kundene og hvordan dere kan kommunisere best mulig med dem.