Skaper belønninger lojalitet?

Skaper belønninger lojalitet?

Vi forstår at lojalitet er utrolig viktig og mener derfor det er viktig å belønne lojalitet når det er mulig! Men skaper belønninger lojalitet?

Når det kommer til lojalitet hos medlemmer, så er antallet nye medlemmer du får per transaksjon en god indikator på lojalitet. Men skaper belønninger lojalitet? Ofte melder vi oss inn i nye kundeklubber for å motta et tilbud eller for å få en ekstra god pris på en vare, men dersom verdiforslaget ikke treffer kunden opplever de kanskje at det ikke er verdt det.

Som sagt melder de aller fleste av oss inn i en kundeklubb på grunn av et godt tilbud eller en bedre pris på et produkt vi er ute etter, men er det med på å skape et langvarig kundeforhold og lojalitet ovenfor merkevaren?

Når det kommer til lojalitet, så blir det å gi belønninger ofte sett på som en god måte å engasjere lojalitet fra kunder og medlemmer. Spørsmålet er om dette skaper lojalitet. Selv om belønninger kan være nyttig for å dyrke lojalitet, må det være en del av en større lojalitetsstrategi. Hvis du gir for mange belønninger uten å gi medlemmene dine en andre grunner til å forbli lojale eller få dem til å føle seg verdsatt, vil ikke den lojaliteten holde seg lenge. Men når det brukes sammen med andre lojalitetsinitiativer som personlige opplevelser og tilbud, kan belønninger være en effektiv måte å opprettholde lojalitet blant medlemmene på.

En virksomhets mest lojale kunder er også dets mest lønnsomme. For hvert ekstra år av et forhold, blir kundene mindre kostbare å betjene. Og, over tid, ettersom lojalitetssyklusen utspiller seg, blir lojale kunder til og med bedriftsbyggere: kjøper mer, betaler premiumspriser og henter inn nye kunder gjennom henvisning.

Mange virksomheter behandler belønninger som kortsiktige kampanjetilbud eller månedens spesialtilbud. På denne måten kan belønninger skape noe verdi ved å motivere nye eller allerede eksisterende kunder til å prøve et nytt produkt eller en tjeneste. Men frem til det er designet for å bygge lojalitet, vil de i beste fall returnere en brøkdel av deres potensielle verdi.

Et belønningsprogram kan akselerere livssyklusen for lojalitet og kan oppmuntre første- eller andreårskunder til å oppføre seg som de mest lønnsomme tiendeårskunder, men kun hvis det implementeres som den del av en større lojalitetsstrategi. Det er viktig at virksomheten må finne metoder for å dele verdien med kundene på i forhold til verdien kundenes lojalitet skaper for bedriften. Målet her må være å utvikle et system som kontinuerlig utdanner kundene om fordelen ved lojalitet og motivert til å tjene dem.

Ved å ha oversikt over hvor mange nye medlemmer hvert salg eller hver transaksjon bringer inn, kan du få en bedre forståelse av lojalitet og kundeatferd. I tillegg er det en utmerket måte å måle hvor effektivt markedsføringsstrategiene dine når potensielle kunder.

 Det er viktig å huske på at lojalitet ikke skapes på grunn av belønninger. Kundene må se verdien sin virksomhet tilbyr.

Et eksempel på dette er samarbeidet mellom New Energy og EVO Fitness som startet allerede i 2020. Samarbeidet gikk ut på å gi medlemmene sunnere snacks etter trening. Samarbeidet var en stor suksess og resulterte i en økning på 12% i antall nye medlemmer i løpet av det første året.

Men i år har de tatt samarbeidet et steg videre. I år kan kundene kjøpe en New Energy sjokolade og få 60 dager med gratis trening uten binding hos EVO Fitness. Dette har vært svært populært og har resultert i en økning på 25% i antall nye medlemmer på kun to måneder.

Dette samarbeider gir både EVO Fitness og New Energy kundene en mulighet til å prøve ut begge produktene og tjenestene samtidig som de får fordeler og merverdi. Dette gir EVO Fitness en økt kundebase og gir New Energy en større eksponering for potensielle kunder.