Åpningsrater: bikini-mysteriet!

Åpningsrater: Bikini-mysteriet!

Litt av en tittel, ikke sant? Og kanskje litt på kanten med tanke på årstiden. Men la oss tenke på hva en bikini faktisk gjør – den avslører litt, men det vesentlige forblir skjult. Etter å ha dykket ned i diverse nyhetsbrevprogrammer, står én ting klart: Åpningsratene er stabile som fjellgrunn. Det må vel være positivt?

 

På overflaten, ja. Men når vi graver dypere, oppdager vi at det er et lite utvalg trofaste sjeler som står for festlighetene – hver gang. Ser vi på mottakerne over et helt år, viser det seg at 20-25% ikke har latt seg lokke av et eneste nyhetsbrev. Kjenner du det igjen hos dine kunder?

 

Spennende, men hva kan vi bruke den informasjonen til?

Som det sies, definisjonen på galskap er å gjenta den samme handlingen og forvente et annet utfall. Det ville derfor være lite lurt å sende nyhetsbrev nummer 204 i rekken og tro at det denne gangen skal skape magi. Når vi støter på kunder som ikke har latt seg rive med, har vi flere steder å se:
• Kanskje det er en støvete e-postadresse som ikke lenger brukes? Tross alt, vi tenderer til å bytte jobb hvert 3.-5. år.
• Eller en nostalgisk hot@hotmail.com-adresse fra våre glansdager?
• Mulig interessen har dødd ut og det er på tide å rydde i mottakerlisten?
• Foretrekker de kanskje andre kommunikasjonskanaler som SMS eller apper?
• Kanskje emnefeltet er for vagt, eller innholdet ikke treffer behovene deres nok?


Det er essensielt å reflektere over hva denne innsikten betyr – og hvordan man kan handle på den. Vi synes denne type problemstillinger er svært morsomme, og pleier å avdekke klare sammenhenger og gi tydelige råd for hva dette betyr i praksis.