Er det trygghet eller bonus som teller?

Trygghet eller bonus?

For en tid tilbake undersøkte vi hva brukere av medlemsbaserte betalingskort (kort fra Amex, Mastercard, Eurocard og Diners), var mest opptatt av å ha som en del av sitt kortmedlemskap. Vi ble mildt sagt overrasket over det vi fant.

 

For de som var medlem av et betalingskort med blant annet tilgang til flyplasslounger var dette den suverent viktigste fordelen for over 90% av dem. Det var kun 3-4 fordeler som virkelig var viktig for dem utover dette. Beskyttelse mot kortbedrageri, rabatt på hoteller samt reiseforsikring hadde alle over 70% av svarene. Poeng på alle kjøp kom lenger ned på listen med 67% som svarer at dette er viktig.

 

Vi så også at det var noe forskjell mellom hva medlemmene sier er svært viktige fordeler og hva de har benyttet seg av. Men, tilgang til flyplasslounger kommer høyest også på bruk. Poeng på alle kjøp kom her som en klar nummer to, restaurantbesøk med rabatt kom som nummer tre og rabatt på hoteller som nummer fire. Med andre ord er det viktig å se både på hva kunden mener er svært viktige fordeler og hva som faktisk blir brukt. Kombinerer man disse to, har man en enda sterkere oversikt over hva som er viktig å holde fokus på i markedsføring og produktutvikling.

 

For kunder av andre medlemskort der mange ikke hadde tilgang til flyplasslounger, var det aller viktigste for dem å få beskyttelse mot kortbedrageri og hele 90% svarte dette. Tilgang til flyplasslounger kom lenger ned på listen. Men når vi spør om nye fordeler de gjerne skulle hatt, så var tilgang til flyplasslounger den soleklare favoritten, med 50% av svarene.

 

Dette understøttes også av vårt spørsmål om hva de er mest interessert i å få informasjon om. Hele 71% sier at det er informasjon om medlemsfordeler. Fordeler som forsikring, reiser og restaurant tips, faller lenger ned på listen, og blir sett på mer som hygienefaktorer.

 

Vi ser to viktige poenger i denne innsikten. Det er essensielt å treffe riktig med de medlemsfordelene vi tilbyr, og ikke minst å identifisere de virkelig viktige fordelene. Selv om kundene kan virke fornøyd med det de allerede har, er det viktig å forstå hva som hadde gjort medlemskapet enda mer tiltalende for dem. Men samtidig ser vi at det kun er noen få nøkkelfordeler som «driver» medlemskapet. I dette tilfellet er det kun 4-5 fordeler som kan sies å være så viktig at de fortsetter å være medlem. Resten av fordelene er mer som hygienefaktorer. Med andre ord, «less is more» og vær kritisk til å legge til fordeler som ikke er svært interessante for medlemmene.

Kontakt meg

Ønsker du å finne ut hvordan det står til med dine medlemmers tilfredshet og hvordan vi kan finne ut om mer om de mest relevante fordelene, ta kontakt med meg.

Anders@advicia.no
+47 95 98 25 69

Vollsveien 21
1366 Lysaker