Employer Branding

Employer Branding

Hvorfor er Employer Branding så viktig?

Rekruttering av nye ansatte er en kostbar prosess, det samme er det å miste ansatte. Hva kan arbeidsgiver gjøre for å sørge for at sine medarbeidere blir? Sette employer branding på agendaen.

Det å jobbe aktivt med employer branding er en av hovedfaktoren for å sørge for at dine ansatte ikke forsvinner. Det kan være mange faktorer som påvirker hvilke personer du får ansatt og hva som skal til for at ansatte blir. Å sørge for at bedriften din har et rykte som faktisk reflekterer bedriftens verdier, arbeidsmoral og arbeidsmiljø er veldig viktig.

Hva påvirker oppfattelse av en bedrift:

  • Negative omtaler om ditt produkt eller tjeneste er en av hovedfaktoren for å ødelegge for employer branding.

  • 92% ville vurdert og skiftet jobb om de får et tilbud fra en arbeidsgiver i en bedrift med utmerket omdømme.

  • 64% av forbrukere har stoppet å handle hos en bedrift etter at det ble kjent hvordan de behandler sine ansatte.

 

Dette gir en pekepinn på hvor viktig employer branding er. Sørger du ikke for at din bedrift fremstår bra fra øverste ledd og helt ut til sluttbruker. Kan det bety at du ikke får ansatt de kandidatene du ønsker og ikke minst påvirker det rykte til bedriften. Dine ansatte har store omgangskretser og er det noe ved arbeidsplassen de ikke er fornøyd med sprer det seg rask. Veldig få vil søke på en stilling hos en bedrift som har fått rykte på seg å for eksempel lønne sine ansatte lavere enn normen i bransjen. Det kan også sørge for at du mister kunder. Kort oppsummert kan det skade bedriften sin lønnsomhet om man ikke jobber aktivt med employer branding.

Et godt eksempel på hvordan dårlig employer branding kan virke ødeleggende er all omtalen Holzweiler fikk etter at det kom frem at de ikke lønnet sine interns

Saken ble mye omtalt i media og det påvirket Holzweilers rykte både blant potensielle medarbeidere, men også blant forbrukere. Holzweiler jobber hardt med å fremstå som en bærekraftig bedrift, å ikke lønne sine ansatte er vel ikke helt i tråd med det? Det er derfor veldig viktig å sørge for at bedriftens verdier er inkorporert i alle ledd i virksomheten.

Et annet eksempel på bra employer branding er KPMGs rekrutteringskampanje.

Kampanjen fungerer både som en merkevare- og rekrutteringskampanje og viser at bransjen må ta mangfold på alvor.

KPMG er nok en bedrift som for mange fremstår som litt «der oppe» som bare rekrutterer de beste av de beste i bransjen eller studenter med A-snitt. Kampanjen var ikke bare et friskt pust blant kjedelige rekrutteringskampanjer. Den viser også at KPMG ønsker å fremstå som en inkluderende bedrift. Hvor du kan ha så mye å by på, basert på dine perspektiver utover det du har fått fra skolebenken eller fra å ha vært ansatt i en lignende bedrift. Resultatet av kampanjen er at arbeidstakere som ikke vurderte KPMG av forskjellige grunner, plutselig ser på bedriften som en aktuell arbeidsplass. Videre, endrer det rykte til KPMG, det er ikke en bedrift med spisse albuer, men et sted hvor alle skal føle seg velkomne

Lyst til å vite mer om Employer Branding?

Kontakt vår strategiske rådgiver Anders von Krogh

anders@advicia.no

(+47) 95 98 25 69